At det blir debatt av utstillingen på galleri Arteriet er ikke fordi det er stor kunst og derfor gjenstand for synspunkter, men fordi det viftes med massedrap og nazistiske symboler. Men nå har Brandsdal og Jakhelln møttes på utstillingen, de har snakket sammen og er forlikte. Det står det respekt av. Så da foreslår jeg at utstillingen stenges.
Av Ingrid Juell Moe, publisert 14.6.20
Mobbing kan være et helvete, hevn kan være et helvete. Hat og hevn hører til ideologier og samfunn vi ikke vil sammenlikne oss med. I Cornelius von Jakhellns introduksjon til utstillingen leser jeg at utstillingen skal kommentere demokratenes valgseier, Sørlandsnyhetene og kunstsilodebatten. Det hadde i så fall vært en spennende utstilling, men i utstillingen finner jeg ikke dette, kun hat og hevn over en som mobbet Jakhelln i barndommen. Mobberen er tydelig personifisert som Einar Øgrey Brandsdal.
Det er ingen politisk utstilling, som både kunsthistoriker og andre prøver å definere dette som, slik jeg ser det. Dessverre, for det kunne behøves. Derfor er det for meg en uinteressant utstilling, et privat oppgjør med hatefulle utfall, privat og likegyldig, men trist sånn sett. Jeg klarer ikke å lese det opp mot Sørlandsnyhetene slik det så tydelig er pekt på av noen. Bruken av nazistiske symboler smurt ut over plakatene som henger på veggen gjør at utstillingen gjør meg dårlig.
Å bruke slike symboler, kople inn Auschwitz og Sachsenhausen, masseutrydding av mennesker i en lokal vendetta, enten det nå dreier seg om kunstsilodebatt, Sørlandsnyhetene eller personen Brandsdal, blir ødeleggende og trist. Ødeleggende for en eventuell dialog og trist fordi ord mister mening. Det tråkkes på ofrene for masseutrydning når Jakhelln skriver hva han ønsker for Brandsdal: «Auschwitz the meaning of pain, The way I want you to die»
Skal man bruke slike symboler må det står i forhold til det det skal peke tilbake på. Det gjør det ikke her. Så til de grader ikke. Bruken av millioner menneskers lidelse banaliseres.
Nazisme med alt hva det innebærer tømmes for innhold. Historieløsheten ligger på lur.
Han er en simpel forbruker av nazisymboler og tømmer lidelse og død for innhold.
Nazisme er også et vanlig bannord slik ungdommer bruker det - nazi ! - tømt for innhold, i troen på at det er kult. Kul håper kanskje også Jakhelln å fremstå som. Han er det ikke i mine øyne. Han er en simpel forbruker av nazisymboler og tømmer lidelse og død for innhold. Blanding av kors, hakekors og henrettelser er sikkert ment å provosere, men det faller til jorden og blir en slags infantil hatytring.
At det blir debatt av dette er ikke fordi det er stor kunst og derfor gjenstand for synspunkter, men fordi det viftes med massedrap og nazistiske symboler. Det krever reaksjon.
Cecilie Nissen skriver på Facbook: «Dette er kritikk av strømninger her i byen de siste årene som har trekk vi kjenner igjen blant annet fra nazipropaganda. Ergo bruk av hakekors.» OK, så enkelt? Nok et eksempel på at naziordet brukes i hytt og pine. Propaganda ja, ufyselig anonymisering, og skittkasting, ja, men nazipropaganda?
Like feil er det at Bernt Utne, redaktør av Argument Agder, beskylder Melissa Lesamana for å lefle med nazisme når hun velger å åpne utstillingen. Hverken hun eller andre som mener utstillingen har relevans kan beskyldes for å lefle med nazisme. På Facebook skriver Utne at utstillingen er promotering av nazisme og sammenligner den med nazimarsjen i Kristiansand for et par år siden. Det var i sannhet noe helt annet, og det er nærmest en konspirasjonsteori å påstå noe slikt. Sturmgeist bruker nazisme som hevn, banaliserer det. Han leker en farlig lek.
Utstillingen er ingen katarsis som Frida Forsgren skriver i sin anmeldelse, det er blitt en lokal gjørmekamp, eller er den det? De to kamphanene har møttes på utstillingen, modig gjort av Brandsdal, de har snakket sammen og er forlikte. Det står det respekt av. Så da foreslår jeg at utstillingen stenges.
Kommentarer ? Send til post@argumentagder.no
Commenti