Kommentar 16.01.2025: Høye bompenger fører til at stadig flere flykter fra de sikre og raskere motorveiene, og velger de gamle og trafikkfarlige veiene.
Av Aage P. Danielsen, publisert 16.01.2025
Trafikktall
Tallmaterialet for passeringer og inntekter på ny E 39 mellom Kristiansand og Mandalskrysset for 2024 foreligger nå. Trafikktallene viser – ikke uventet - at stadig færre bruker den nye veistrekningen. Antall passeringer er i 2024 gått ned med 7,6 % i forhold til 2023. Men bominntektene er likevel i 2024 økt med hele 21 %. Årsaken er selvsagt den store takstøkningen i 2024. Men biltrafikken har ikke gått ned. Brukerne har flyktet til gamleveien.
Uten bombrikke koster en tur til Kristiansand nå 326 kroner tur /retur i rushtid for en personbil. Ifølge Nettavisen vil prisen en vei fra vestfylket øke til 241 kroner når nye vedtatte strekninger er ferdige. Den første åpner nå til sommeren. Og i beløpet på 241 kroner inngår ikke bompenger i Kristiansand som i rushtida vil øke beløpet med 36 kroner en vei. Fra vest i Agderfylket vil tur/retur Kristiansand med personbil komme på 554 kroner. I tillegg blir takstene sannsynligvis prisnivåjustert i løpet av året.
Bomflyktningene bruker i dag ca. 9 minutter lengre tid på gamleveien enn på den nye. Det er likevel en god investering når 9 minutter gir en besparelse på 127 kroner en vei.
Årsaken er at fylkeskommunen garanterer for lån til prosjektet. Derfor vurderer fylkesordføreren fra Høyre sammen med andre partier å etablere trafikkhindringer for å tvinge bilistene inn på den nye veien.
Fylkeskommunen
Men fylkespolitikerne liker flyktningstrømmen dårlig. De frykter å bli sittende igjen med regninga. Årsaken er at fylkeskommunen garanterer for lån til prosjektet. Derfor vurderer fylkesordføreren fra Høyre sammen med andre partier å etablere trafikkhindringer for å tvinge bilistene inn på den nye veien. Kanskje i mangel på andre gjøremål har fylkespolitikerne nå tatt trafikkregulering som et nytt arbeidsområde som tidligere var forbeholdt Statens Vegvesen. Og riset bak speilet er bompenger også på gamleveien. Det ligger imidlertid ikke til fylkeskommunen å bestemme, men til Stortinget.
Det finnes en enklere løsning; den innebærer at fylkeskommunen i kraft av å ha stillt garanti for utbyggingen legger ut differansen mellom inntekter på strekningen og det som er nødvendig for å betale renter og avdrag på prosjektet. Det har de råd til. Fylkeskommunen har hatt store overskudd de siste årene; i 2023 utgjorde overskuddet hele 476 millioner kroner.
En sammenligning
Til sammenligning så koster strekningen fra Arendal til Tvedestrand 84 kroner tur/retur for en personbil. Denne strekningen er 22 kilometer, mens strekningen til Mandal er 18,6 kilometer. Men våger de seg til Kristiansand, så øker prisen (i rushtida) med 72 kroner. Trøsten er at de foreløpig tross alt slipper unna med ca. 50 % av det bilister i Vestfylket må ut med. Og så langt jeg kjenner til, er det ikke lagt hindringer på gamleveien i den delen av fylket. Bompengene på E 18 i østfylket utgjorde 151 millioner i 2024. I vestfylket utgjorde de 321 millioner med dagens satser.
Nytteverdien målt i spart tid står ikke i forhold til merkostnaden.
Veien videre?
Kostnadene som veltes over på brukerne er nå blitt langt høyere enn det som i sin tid ble forespeilet. Det var da snakk om ca 3 kroner pr kilometer ny vei for personbiler. I dag utgjør beløpet på E 39 i underkant av 7 kroner pr kilometer. Det er ikke bærekraftig, verken for persontrafikk eller næringstrafikk. Nytteverdien målt i spart tid står ikke i forhold til merkostnaden. De to nye strekningene gir ca 20 kilometer ny vei. Dersom det er riktig at disse vil innebære økte bompenger med 114 kroner, vil bruk av eksisterende veinett høyst sannsynlig bli foretrukket, ikke minst på den strekningen som åpnes i sommer.
Det vil sannsynligvis føre til at bominntektene på ny vei blir utilstrekkelige, En mulighet er da å øke bomavgiften. En annen er å legge avgift på omkjøringsveier. Den tredje er at stat og/eller fylke innser at tålegrensen er nådd og sørger for å prise nyveiene slik det opprinnelig var forespeilet. Og det er særlig vestlige deler av fylket som må betale regningen dersom gamleveiene blir bompengebelagt.
For de som bor der blir veien videre kanskje Rogaland?
Kommentarer? Gå til vår Facebook-side eller send til post@argumentagder.no
Comments