top of page
Forfatterens bildeArgument Agder

De beste rådene er gratis

Synspunkt 11.09.2024: Influensere lever av å hjelpe unge gründere med å oppfylle drømmen om egen bedrift. Mot klekkelig betaling. Men det er bortkastede penger. For de beste rådene er gratis.


Av Einar Øgrey Brandsdal, publisert 11.09.2024


Det er oppløftende å se unge mennesker med store drømmer. Slike drømmer som jeg en gang selv hadde. Jeg begynte i ung alder. For jeg visste tidlig at jeg ville bygge noe eget. De store ambisjonene om å erobre verden hadde jeg ikke. Bare et mål om å kunne leve av det jeg skapte.

Jeg var ikke som andre barn i vennekretsen. Mens mange av mine kamerater var opptatt av idrett og lek, var jeg mer interessert i å jobbe, spare og tjene noen kroner. Selv om veien ikke alltid var lett å finne lærte jeg at suksess krever innsats. Og ikke minst vilje og en evne til å reise seg etter feiltrinn.


Det som overrasket meg mest, var hvor mange som tok seg tid til å hjelpe. Helt gratis

Da jeg startet selskapet mitt som 21-åring i 1997, var jeg heldig. Jeg fikk verdifulle råd fra folk jeg så opp til, som min morfar, rådgivere i banken og min regnskapsfører. Det som overrasket meg mest, var hvor mange som tok seg tid til å hjelpe. Helt gratis. Jeg var ikke flau over å ringe folk jeg beundret for å spørre om råd. Og de fleste var villige til å hjelpe meg, uten å kreve noe tilbake.


Men i dag ser jeg en bekymringsfull trend. Mange unge gründere glemmer at det finnes mennesker der ute med solid erfaring, og som gjerne vil hjelpe dem. Ofte uten å ta betalt. I stedet blir de sittende foran PC-en på sosiale medier, bombardert med sponsede innlegg fra såkalte influensere. De lokker gjerne med «gratis» webinarer som fører videre til dyre kurs. Noen unge, håpefulle gründere skal altså bruke deler av sparepengene sine på slike kurs. Det er lett å bli fanget av disse reklamene. Men influensere har ofte bare et motiv for å hjelpe de unge håpefulle: De ønsker å tjene penger på de store drømmer som vedkommende bærer på. Målet er at unge gründere skal tro at det er influenseren som er nøkkelen til deres suksess. Men dyre råd er ikke alltid gode råd.


Jeg har selv erfart dette. Da jeg var i midten av 20-årene, betalte jeg et konsulentselskap en million kroner for å forbedre logistikken i bedriften min. Hva fikk jeg igjen for pengene? En uforståelig rapport som til slutt endte i søpla. Dette lærte meg at ikke alle råd er verdt pengene. Ofte er de beste rådene de man får gratis. Fra mennesker som genuint vil hjelpe.


Styr unna influenserne. For man trenger dem ikke. I stedet bør man søke råd fra folk som genuint vil at gründerdrømmen skal lykkes

Mitt råd til gründere er derfor klart: Styr unna influenserne. For man trenger dem ikke. I stedet bør man søke råd fra folk som genuint vil at gründerdrømmen skal lykkes. Ta kontakt med banken, og snakk med deres rådgivere. Eller enda bedre, ta kontakt med noen man har tillit til. Overraskende mange er villig til å hjelpe uten å forvente noe tilbake.


Som eksempel kunne følgende samtale være en begynnelse: "Hei, det er Ole på 22 år. Har du tid til å snakke litt, eller passer det dårlig akkurat nå? Jeg er i etableringsfasen og tenkte at om jeg først skulle søke råd, så måtte det være fra deg." Sannsynligvis vil den som mottar samtalen bli smigret, og kanskje svare: "Det var hyggelig, men jeg har ikke tid akkurat nå. Kan du ringe meg i morgen?" Eller kanskje vedkommende har tid der og da.

Det verste som kan skje er å bli avvist. Men det er sjelden man blir avvist på en uvennlig måte. Og da er det bare å ringe en annen. Det finnes mange der ute som heier på unge gründere!


Til alle håpefulle gründere vil jeg bare si: Stol på drømmen. Men vær kritisk til hvem du tar råd fra. Du kan nå langt med innsats, ekte mentorer og riktige verdier. Og de beste rådene er faktisk helt gratis.



Kommentarer? Gå til vår Facebook-side eller send til post@argumentagder.no

Комментарии


bottom of page