Kommentar 07.11.2022: Flere betente saker med tilknytning til Sørlandet har den siste tiden vakt nasjonal oppmerksomhet. En av dem er barnepalliasjonssenteret på Eg og bruken av PR-konsulenter. For at slike konsulenter på vegne av sine kunder skal kunne åpne de riktige dørene er bransjen avhengig av gode forbindelser til mediene.
Av Bernt H. Utne, publisert 07.11.2022
Noen utvalgte får særskilt oppmerksomhet
Hvordan kan det ha seg i vårt åpne og transparente demokrati at enkelte prosjekter som f. eks. "Andreas hus" velsignes med millionbeløp uten konkurranse, mens andre ikke gjør det?
Dette er altså et prosjekt som Norges statsminister gjennom åtte år, Erna Solberg, fant verdig til å la seg opprøre over. Skattebetalernes penger må brukes med omtanke og respekt pleier Solbergs og Høyres budskap å være. Og det budskapet er det ingenting i veien med. Men denne gangen var det ikke pengebruken som var grunnlaget for hennes reaksjon, men snarere opphøret av den. Det årlige øremerkede statstilskuddet på 30 millioner til "Andreas Hus" var nemlig foreslått strøket av den rød-grønne regjeringen, som åpnet opp for at prosjektet kunne søke om driftsmidler slik andre må gjøre. I en tåredryppende redegjørelse på sin egen Facebookside bruker Erna Solberg tragedien med døende barn som brekkstang for eget partis politikk. Først og fremst pinlig, men kanskje ble hun forledet av dårlige rådgivere?
PR-konsulentene åpner dører
Er slike utspill fra førende politikere bare tilfeldigheter? Av en informativ og kritisk artikkel i Fædrelandsvennen 14. oktober fremgår at Natascha Pedersen, som grunnlegger og daglig leder i "Andreas hus", i løpet 2020 og 2021 brukte rundt 4,5 millioner kroner til konsulenter. First House fikk 130.000 i 2020. Om, og eventuelt hvor mye dette firmaet har fått i honorar i 2021 og 2022, fremgår ikke av artikkelen. First House er særlig kjent for å ha gode forbindelser til sentrale politiske aktører, og FrPs nåværende leder, Sylvi Listhaug, har også en periode vært ansatt i dette firmaet. Det var den samme Sylvi Listhaug som ønsket "å tenke nytt", og som i forbindelse med revidert statsbudsjett i juni 2020 fikk Solbergregjeringen med på de første 30 av de 150 øremerkede statsmillioner.
First House og spalteplass i Fædrelandsvennen
Leder for First House på Sørlandet er tidligere sjefsredaktør i Fædrelandsvennen, Hans Christian Vadseth. God tilgang til media er viktig for PR-konsulentene. Ellers er det vanskelig å formidle det ønskede budskap for kundene ut i offentligheten. Og Vadseth har åpenbart fortsatt gode forbindelser i Fædrelandsvennen. For i en stort oppslått artikkel kan han fortelle til avisens journalist, Kjetil Reite, at KrF-politiker Tove Welle Haugland (32) gir seg i politikken og går til First House. I artikkelen, som er like tankevekkende som den er avslørende, forteller Welle Haugland at "jeg ville vært gal om jeg ikke slo til".
Med brede smil er Vadseth og Welle Haugland avbildet foran rådhuset på torget i Kristiansand. Motivet, med Kristiansands politiske sentrum i bakgrunnen, er neppe tilfeldig valgt. Det fremgår av artikkelen at intervjuet er gjort søndag 2. oktober. Vadseth har altså innflytelse nok til å dra en journalist på helgevakt i Fædrelandsvennen ut på torget for et intervju på en søndag. Og for Vadseth og Haugland må intervjuet ha vært verdifullt og viktig. For ellers hadde de neppe prioritert å bruke en solskinnssøndag i oktober til jobbpromotering. Selv om teksten inneholder et par spørsmål som kan tjene som alibi for en uavhengig journalistisk reportasje presenterer artikkelen først og fremst firmaet First House, og dets nytilsatte medarbeider.
Artikkelen er publisert bare timer etter intervjuet var ferdig. Welle Haugland skal først begynne i sin nye jobb en måned senere, og selv om man kan kalle dette for en nyhet er det ingen hastesak. Men den viser at First House har tilstrekkelig innflytelse til å skaffe seg verdifull spalteplass i Fædrelandsvennen.
Politisk kompetanse som salgsvare
Artikkelen inneholder også andre interessante detaljer. Vadseth avslører mot slutten av intervjuet at First House kan "matche lønna i KrF". Noe annet ville selvsagt være overraskende. Videre forteller Welle Haugland at hun har jobbet hel tid som politiker siden hun var 20. Hun har med andre ord som 32-åring lang politisk erfaring. I intervjuet kan vi bl.a. lese: "Jeg mener det er positivt at næringslivet får en bedre forståelse av hvordan det politiske systemet henger sammen." Men så skynder hun seg med å føye til at "dette handler lite om hvem man har på telefonlista. Det dreier seg først og fremst om hvilken kompetanse man har".
Så vet vi det. Hun er altså ikke ansatt i First House på grunn av hennes telefonliste. Men på grunn av hennes kompetanse. Som skal være viktig for næringslivet. Tove Welle Hauglands forståelse av hvordan det politiske systemet henger sammen skal hun videreformidle. Mot konsulenthonorar, selvfølgelig. For First House er jo ikke en variant av Blå Kors som kun driver med veldedighet. Hvis noen skulle tro det!
Marked for politiske råd
Saken avslører at det finnes et marked for politiske råd. Også på Sørlandet. For ellers ville First House neppe ansatt Welle Haugland med et slikt formål på en "matchende lønn". Vi liker å fremstille oss som et transparent demokrati som er upåvirkelig av innflytelse fra næringsliv og politiske interesseorganisasjoner. Men det er når man leser denne type reportasjer at man begynner å tvile på hvor upåvirkelig og transparent samfunnet vårt virkelig er.
Artikkelen har vært forelagt sjefsredaktør Eivind Ljøstad i Fædrelandsvennen som har denne kommentar:
"Utne synes tydeligvis det er oppsiktsvekkende at Fædrelandsvennens journalister jobber på søndager. Det er det altså ikke. Vi har journalister på jobb 365 dager i året. Videre er Utne opprørt over at First House er omtalt i en artikkel som handler om at Tove Welle Haugland slutter i politikken. Det var nokså naturlig at vi nevnte First House, fordi det er der hun faktisk skal begynne å jobbe. Vi omtaler stadig vekk folk som bytter jobb - og i den forbindelse er det altså vanlig å fortelle hvor den nye jobben er."
Kommentarer? Gå til vår Facebookside eller send til post@argumentagder.no
Commentaires