Kommentar 07.01.2025: Kunstsilo skal trekke kunstinteresserte fra inn - og utland til Sørlandet, og skape grunnlag for økt turisme i landsdelen.
Av Bernt H. Utne, publisert 07.01.2025
"Kunstsilo kommer til å bli det beste kunstmuseet i Norden", hevdet Nicolai Tangen i november 2023. I september 2023 mente han til og med at det kunne bli behov for nok en rullebane på Kjevik for å ta unna den økende turisttrafikken. Kanskje var uttalelsen ikke helt alvorlig ment. Men den forteller om Tangens ambisjoner, og uttalelsen er aldri dementert eller trukket tilbake.
Argument Agder har tatt en titt på et museum som kan være så vel en konkurrent som et forbilde. Foundation Beyeler er det mest besøkte kunstmuseum i Sveits med årlig godt over 300 000 besøkende. Museet ligger i Basel nær grensen til Tyskland og Frankrike. Storbyer som Zürich og Strasbourg er en times kjøretur unna. Det moderne museumsbygget fra 1997 har en nydelig beliggenhet i en stor park. Museet, som i likhet med Kunstsilo er en stiftelse, eier selv rundt 200 verk samlet av grunnleggerne, kunsthandlerne Ernst Beyeler og Hilda Kunz. Samlingen inneholder bl. a. verk av Claude Monet, Paul Cézanne, Vincent van Gogh og hele 23 av Pablo Picasso.
Aktuelt fram til 26. januar er en utstilling med tittelen "Invitasjon til en reise" med rundt 80 av Henri Matisse mest kjente verk. De er utlånt fra privatsamlinger og ledende europeiske og amerikanske museer.
Vi hadde ikke reservert billetter, men var tidlig ute og hadde flaks som fikk plass i parkeringshuset like ved. Køen ved billetskranken var rundt 50 meter, men tok likevel ikke mer enn ca. 15 minutter. Billettpris var 30 sveitser franc (ca 360 kr.)(barn og ungdom under 25 gratis). For norske forhold var det temmelig folksomt i utstillingsrommene. Men takket være romslig avstand mellom verkene, dyktig kuratering og god planlegging som stimulerte til naturlig bevegelse gjennom utstillingen føltes trengselen likevel aldri ubehagelig.
Kunsten til Matisse gjør utvilsomt inntrykk. Det er budskap i verkene hans, og kunstnerens liv og virke forklares grundig på engelsk, tysk og fransk. For den uopplyste besøkende gis de viktigste verkene en utførlig kunstfaglig forklaring. Kontrasten til Kunstsilos åpningsutstilling, "Nordiske lidenskaper", er påfallende på minst to viktige områder: Utstillingens omfang og dens kunstneriske innhold.
Med 600 utstilte kunstverk er "Nordiske lidenskaper" meget omfattende, og er krevende å fordøye på en dag. For den spesielt interesserte kunstkjenner kan det være greit. Men for den brede masse av besøkende kan det fort bli for mye. Og Nicolai Tangen har jo lovet at museet skal bli en turistmagnet for Kristiansand og Sørlandet, der titusener av turister årlig skal strømme til landsdelen. Da er det viktig å ta hensyn til et kresent internasjonalt publikum. Som er godt vant, og som forventer kvalitet.
Selv hevder Tangen at Reidar Aulie er "trist som faen", og viser til at Norge var nettopp det på 1930-tallet. Budskapet i mange av Aulies bilder, som f. eks. "Bordellen" og "Før henrettelsen", er mørkt. Selv om det er liv og lyst over "Tivoli" spøker imidlertid depresjonen i bakgrunnen. Og Marianne Heskes "Gjerdeløa" er dessverre bare for spesielt interesserte. Kunstverket med et virkelig tankevekkende budskap mener jeg er Hannah Ryggens billedvev "Freiheit" fra 1941. Det forteller hva slags "frihet" nazismen hadde å by på. Resten opplever jeg for det meste er på det jevne. I alle fall når man sammenligner med Beyeler i Basel.
For sammenligningens skyld kan Beyeler-utstillingen "Northern Lights/Nordlichter" (Nordlys), som åpner 26. januar, kanskje være av interesse. Der vises verk av sentrale nordiske kunstnere, bl.a. norske Edvard Munch og Harald Solberg. Leder for samlingene ved Kunstsilo, Else-Brit Kroneberg, skriver i en e-post til Argument Agder at av kunstnerne som deltar på "Northern Lights/Nordlichter" er Edvard Munch representert i Christianssands Billedgalleri, en av Kunstsilos tre samlinger, med ett maleri og 24 grafiske blad. Harald Sohlberg er også representert i samme samling med ett grafisk blad. Men ingen av dem var representert i Kunstsilos åpningsutstilling, "Nordiske Lidenskaper", som presenterte arbeider fra Tangen-samlingen. Utstillingen på Beyeler tar imidlertid for seg den tidlige modernismen, fra 1880-tallet og noen tiår frem. Tangen-samlingen har i motsetning til dette sitt tyngdepunkt på tidsperioden fra rundt 1920 og fram til 1980 understreker Kroneberg.
Mens museets arkitektur og beliggenhet kan konkurrere med internasjonale museer, også Beyeler i Sveits, mener jeg det er kunstverkenes kvalitet, og deres appell til et kritisk publikum, som først og fremst synes å være utfordringen for Kunstsilo. Kanskje vil det kunne endres når Stein Erik Hagens Canicasamling inkluderes i Tangensamlingen. Men det gjenstår å se.
Kommentarer? Gå til vår Facebook-side eller send til post@argumentagder.no
Kommentare