Synspunkt 17.03.2025: Byvekstavtalen med etablering av nye bommer for å hindre vekst i biltrafikken øker utgiftene for kunder, forretningsdrivende og ansatte i Sørlandsparken. Hvis null-vekstmålet i biltrafikken ikke nås kan parkeringsavgift bli det neste.

Av Steinar Bergstøl Andersen (FrP), nestgruppeleder og fylkestingsrepresentant, Agder fylkeskommune, publisert 17.03.2025
Vi har vært imot den nye Byvekstavtalen hele tiden. Nå kommer det nye bomstasjoner i og rundt Sørlandsparken og sentrum. For å komme til Sørlandsparken i rushtiden må man betale 36 kr., eller 28,80 kr. hvis man har autopass brikke. Dette vil ramme alle ansatte i Sørlandsparken som er avhengig av bil, og mange av de som arbeider i parken jobber i lavtlønnede yrker og har ofte deltidskontrakter. Er man alene forsørger med et eller flere barn og er avhengig av bil, så vil man bli hardt økonomisk rammet.
Dette visste vi hele tiden, og det var noe av grunnen til at vi håpet at flere parti hadde støttet oss. Av de største partiene i fylkestinget så var det kun FrP som avviste nye bomstasjoner og en kostnad på 36 kr. pr. passering.
Det som er enda mer tragisk er at kommunene rundt Kristiansand har vært med å ramme vårt handelsområde, slik at de selv kan få økonomisk støtte til sine egne infrastrukturprosjekt. Spesielt vil Vennesla få flere fordeler av dette, samtidig som de selv har gratis parkering og ingen bomstasjoner. Lillesand sliter økonomisk så de vil ikke være i stand til å få støtte til prosjekt på kommunale og lokale veier. Da må de betale en egenandel, og det har de ikke mulighet til.
I flere år så har det vært flørtet med tanken om å pålegge parkeringsavgift i Sørlandsparken, og som prosjektleder for Byvekstavtalen sier, så vil de stramme skruen enda mer hvis vi ikke når null-vekst målet i antall biler. Vi opplever befolkningsvekst i Kristiansand, samtidig så blir leasingavtaler på nye biler rimeligere og mer tilgjengelig for innbyggere. Det vil si at vi ikke kommer til å nå null-vekst i biltrafikken.
Det som skjer da er at Kristiansand og nabokommunene sammen med fylkeskommunen kan be departementet om kunne kreve parkeringsavgift i Sørlandsparken. For FrP er det helt uaktuelt, men det er ikke uaktuelt for de andre partiene.
Innbyggerne i Agder bør få et klart svar på hva bompengeentusiastene som har rammet Sørlandsparken gjør hvis vi ikke når null-vekst målet? Det svaret skylder bompengepartiene i fylkestinget innbyggere som er avhengig av bil for å få hverdagen til å gå opp. Hvor hardt vil dere stramme skruen og hvor er omtanken for de som sliter økonomisk?
Kommentarer? Gå til vår Facebook-side eller send til post@argumenatagder.no
Comments