Kommentar 14.10.2024: Kristiansand kommune er i pengevansker. Byens ledelse tvinges dermed til å fremstå som en offentlig fattiglus avhengig av veldedige almisser.
Av Bernt H. Utne, publisert 14.10.2024
Finner ikke penger
Kristiansand Kommune har likviditetsutfordringer, og strever med å finne 39 millioner til nytt museumsbygg for Vest-Agdermuseet. Som kommunen egentlig hadde forpliktet seg til. Men, som på grunn av at det har drøyet med tilsagn om statens andel, ble tatt ut av kommunens budsjettplan i 2022. Sånn er det å være storkommune med et årsbudsjett på godt over åtte milliarder. Og likevel ha pengemangel.
Det kan derfor se ut til at Tangen i realiteten har en "barrierefri" tilgang til pengene i AKO-systemet.
Rik onkel
Da er det nyttig å ha en "rik onkel" å ty til. Nicolai Tangen. Han har gjennom stiftelsen AKO- Foundation nå tilbudt pengehjelp. Det er stiftelsen som er opprettet av Tangen og som mottar hans andel av overskuddet fra AKO Capital. Som stiftelse skal den være helt frikoblet fra stifterens innflytelse. Tangen eier fortsatt selskapene, men sitter ikke i styret og er heller ikke involvert i driften. Forvaltningen av eierandelene er satt ut til en tredjepart så lenge han er sjef for Oljefondet. Det skal sikre at det er en barriere mellom AKO-systemet og Tangen. Heter det. Men det er bare tilsynelatende. For i det øyeblikk Tangen har "kremtet" noe om et beløp eller to til Kunstsilo og annet, har stiftelsen AKO-foundation straks "hostet opp" de nødvendige millioner i tråd med stifterens vilje. Det kan derfor se ut til at Tangen i realiteten har en "barrierefri" tilgang til pengene i AKO-systemet.
Kulturmiljøet på Odderøya
Første gang temaet om støtte til Vest-Agdermuseets byggeprosjekt ble fremmet fra Nicolai Tangens side skal ha vært under åpningen av Kunstsilo 11. mai. Bakgrunnen var at Tangen har ønsket "å løfte miljøet på Odderøya", og da staten kom med penger ble jeg "kontaktet igjen av AKO" forteller Bernander til Fædrelandsvennen. Ordføreren legger imidlertid ikke skjul på at han er "veldig glad for at AKO er positive til å bidra til at prosjektet blir realisert".
Tangens initiativ
Initiativet til hjelpen fra AKO skal altså i følge Bernander ha kommet fra Nicolai Tangen. Jeg var selv til stede under åpningen av Kunstsilo, og la merke til at Tangen søkte kontakt med ordføreren for en personlig samtale. Bilder fra Argument Agders arkiv dokumenterer samtalen. Det er altså liten tvil om at det er Tangen som har tatt initiativ til å hjelpe kommunen ut av den finansielle klemma som har oppstått. Spørsmålet det da er naturlig å drøfte er om denne hjelpen kommer uten betingelser.
Betingelsen var å tillate en digital utstilling om bord som viste utdrag av Tangen-kunst.
Ingen støtte uten gjenytelse
"There is no such thing as a free lunch" sies det i den engelskspråklige verden, og viser til at
den som mottar noe alltid forventes å gi noe tilbake. Det fikk også venneforeningen for DS Hestmanden erfare da AKO stilte opp med støtte på en million kroner til finansiering av museumskipets første tokt sommeren 2021. Betingelsen var å tillate en digital utstilling om bord som viste utdrag av Tangen-kunst. For venneforeningen var dette en helt ny problemstilling som avfødte reaksjoner. Mangeårig entusiast og leder av venneforeningen, Svein Mosby, skrev i en kronikk i Argument Agder 11. september 2020 at "Hestmanden har fått støtte fra mange hold, noen av dem meget velstående. Men aldri har de stilt slike betingelser." Det vanlige har vært, sier Mosby, at alle bidragsytere uten hensyn til beløpsstørrelse har fått samme messingskilt på en tavle. Unntaket var Anders Jahres kulturminnefond. Det fikk et standard messingskilt montert ved aktersalongen, etter å ha betalt salongens restaurering for et langt høyere beløp enn bidraget fra Tangens AKO-stiftelse.
Kunstsilo var Tangens idè
Det er altså forskjell på folk. Det har også Kunstsilo, tidligere Sørlandets Kunstmuseum, fått erfare. Etter å ha bidratt med ca 30 % av kostnadene til byggingen av museet, som altså opprinnelig var Nicolai Tangens egen idè, bestemmer han nå to faste plasser i museets styre. Dessuten får han med minimum visningsplikt stilt ut sin kunst permanent. Som han opprinnelig lovet å gi bort til sin fødeby Kristiansand. Men som han i stedet på særskilte betingelser overførte til en egen stiftelse, AKO Kunststiftelse, der disposisjonsretten over kunstsamlingen er overført til Kunstsilo. Selv om museet også inneholder to andre kunstsamlinger har ingen verk fra disse samlingene til nå vært utstilt. Over inngangen til museet henger skiltet som viser at innenfor døren finner man Tangensamlingen. De andre samlingene er ikke nevnt.
Forberedt på krav
Skulle Kristiansand kommune gå i forhandlinger med Nicolai Tangen og hans AKO-stiftelser om å betale hele eller deler av kommunens bidrag til byggingen av det nye museet på Odderøya må man altså være forberedt på krav om gjenytelser. For ingen ting kommer gratis. Heller ikke fra Nicolai Tangen. Selv om han og hans støttespillere ynder å fremstille det slik.
Med Tangen i rollen som "hvit ridder". Altså sin fødebys redningsmann.
Hvit ridder
Sånn er det altså å være storkommune. Og fattig. I markedsliberalismens verden, hvis spilleregler Tangen utvilsomt følger, innebærer det at ordfører Mathias Bernander tvinges til å forhandle ut fra svakhet. Det vil sannsynligvis Nicolai Tangen og hans støttespillere utnytte. Og samtidig fremstille tilbudet som en livbøye for en partner i nød. Med Tangen i rollen som "hvit ridder". Altså sin fødebys redningsmann.
Dette kan med andre ord bli riktig lystelig!
Kommentarer? Gå til vår Facebook-side eller send til post@argumentagder.no
Comments