Kommentar 19.01.2024: Partner i lobbyfirmaet First House, Hans-Christian Vadseth, krever full åpenhet i interessegruppene som driver valgkamp i Søgne og Songdalen. Han ønsker å se regnskapene og sjekke om det i kulissene kan finnes noen "rike onkler".
Av Bernt H. Utne, publisert 19.01.2024
Krav om åpenhet
Tidligere sjefsredaktør i Fædrelandsvennen og nåværende partner i lobbyfirmaet First House, Hans-Christian Vadseth, slår i den betente kommunedelingssaken til med å kreve at de ulike interessegruppene i Søgne og Songdalen skal "vise oss regnskapene". Vadseth mener det er viktig "at det skjer i en prosess som er så åpen og transparent som mulig." Og dessuten undres Vadseth: "Hvor får de penger fra? Og hvor mye? Kanskje er virksomheten finansiert ved kronerulling, og kanskje ved hjelp av rike onkler."
Hemmelige kundelister
Du all verden. Her må man virkelig gni seg i øynene og sjekke om man har lest riktig. For er det noen som lever av å påvirke i det skjulte på oppdrag fra "rike onkler" så er det nettopp den samme Hans-Christian Vadseth og hans firma First House. Kundelistene til firmaet er hemmelige, og hva hans rådgivningstjenester koster er det bare han selv og hans kunder som vet.
Skandalen på Eg
Vi har tidligere i Argument Agder skrevet utførlig om virksomheten til First House. Blant annet var firmaet involvert i barnepalliasjonsskandalen på Eg, og regnskapet for 2019 viser at den nå fallerte foreningen bak prosjektet brukte hele 1,5 millioner på konsulenttjenester i 2019. Noen av de pengene havnet altså på kontoen til First House. Og da ordførerne i Listerregionen ønsket å påvirke eierne bak Morrow Batteries til å legge fabrikken i Lister ble First House engasjert til den nette sum av 500 000 kr. Påvirkningskampanjen var imidlertid mislykket. Batterifabrikken havnet som kjent i Arendal, men for First House var det et lukrativt oppdrag.
For åpenhet er best for alle parter. Et godt sted å starte for Vadseth og hans First House er derfor å være åpen med egen virksomhet. Først da kan man kreve åpenhet av andre.
Oppdrag fra mange kundegrupper
Men Vadseth tar oppdrag fra alle typer kunder. Som kan betale godt for seg. For eksempel
menigheten Smiths venner. Den omstridte menigheten engasjerte Vadseth for å angripe en NRK-dokumentar. I et fyldig skriv, med et innhold som menighetens ledere hadde utarbeidet, fremmet han menighetens syn for å påvirke redaksjonen. Og påberopte seg samtidig anonymitet som hemmelig kilde. Det gikk som man kunne forvente galt!
Tillit
Tillit er fundamentalt i et moderne og liberalt demokrati. Så når Vadseth nå plutselig kaster seg inn i valgkampen med krav om åpenhet er det fundamentale spørsmålet om han her opptrer på egen hånd. Eller fremstår han på vegne av en betalende kunde? Altså en "rik onkel", som helst ikke vil ha sitt navn i offentligheten. For meningene til Vadseth og hans like er til salgs for den som kan betale. Derfor vet man aldri om offentlige innlegg fra Vadseth og hans kolleger i PR-bransjen uttrykker deres egne meninger. Eller om det skjuler seg aktører som ser seg tjent med å påvirke opinionen gjennom lobbyister som Vadseth. Det er utfordrende for den brede folkelige tillit til forvaltning og politikk.
Åpenhet
Vi vet ikke om Hans-Christian Vadseth her opptrer på egne vegne. Men det kan han selv avklare. For åpenhet er best for alle parter. Et godt sted å starte for Vadseth og hans First House er derfor å være åpen med egen virksomhet. Først da kan man kreve åpenhet av andre.
Kommentarer? Gå til vår Facebook-side eller send til post@argumentagder.no
Comments